מה זה עוגת ספוג? | יס-שף

מה זה עוגת ספוג?

מה זה עוגת ספוג? מה ההבדל בינה ובין עוגת ג'נואז? מה הדרך הכי נכונה לאפות עוגת ספוג שתצא רכה וטעימה? כל הטיפים והטריקים כאן.

עוגת ספוג היא סוג של עוגה במרקם קל ונימוח, ומכינים אותה באמצעות: ביצים, סוכר וקמח. העוגה מקבלת את שמה מהמרקם הספוגי שלה, הנובע מהעובדה שהיא מוחמצת בעיקר על ידי האוויר שנטפח לתוך הביצים. עוגות ספוג יכולות להיות בטעם מגוון של מרכיבים שונים, כמו וניל, שוקולד או גרידת הדרים, וניתן להגיש אותן לבד או עם תוספות כמו קצפת, פירות או ציפוי. עוגת ספוג היא קינוח רב-תכליתי שניתן ליהנות ממנו בפני עצמו, להשתמש בו כבסיס לקינוחים אחרים כמו זוטות, או אפילו להשתמש במנות מלוחות. 

במרבית עוגות הספוג טורפים את החלמונים בנפרד ומקציפים את החלבונים בנפרד, ובהמשך ההכנה מקפלים את תערובת החלמונים לתוך קצף החלבונים. ישנם גם מתכונים בהן מקציפים את הביצים ללא הפרדה. בשני אופני ההכנה מטרת ההקצפה היא החדרת אוויר לבלילה כך שיתקבל תוצר אוורירי.
עוגת ספוג בסיסית לרוב אינה מכילה כלל רכיב של שומן כגון שמן, חמאה או מרגרינה. הדבר נכון במיוחד לעוגת ספוג הנאפיית כדי ליצור רולדה - המאפה נטול השומן גמיש מספיק לאפשר את גילגולו כשהוא חם מבלי שישבר.

מה ההבדל בין עוגת ספוג לעוגת ג'נואז?

עוגת ספוג עשויה בדרך כלל מביצים, חלב, סוכר, קמח, חמאה ואבקת אפייה, בעוד עוגת ג'נואז עשויה מביצים שלמות או חלמונים, סוכר וקמח, וחמאה משמשת להעשרת הבלילה. ההבדל העיקרי בין שתי העוגות הללו הוא שעוגת ספוג משתמשת באבקת אפייה כחומר תפיחה, בעוד שלעוגת ג'נואז אין חומר תפיחה. בנוסף, עוגות ספוג בדרך כלל יש הפרדה של חלמונים וחלבונים, בעוד שעוגת ג'נואז נעשת על ידי הקצפה של ביצים שלמות או חלמונים יחד עם סוכר, לעיתים על מים חמים.

מה חשוב לדעת בהכנת עוגות ספוג?

כשמכינים עוגות ספוג, יש כמה דברים שחשוב לזכור כדי להבטיח שהעוגה שלך תצא קלילה, אוורירית וטעימה. הנה כמה טיפים חשובים שכדאי לקחת בחשבון:

השתמשו במרכיבים בטמפרטורת החדר: ודאו שכל המרכיבים שלכם, במיוחד הביצים והחמאה, נמצאים בטמפרטורת החדר לפני שתתחילו. מדוע? כי זה יאפשר להם להתערבב טוב יותר וליצור מרקם אחיד יותר.
מקציפים את הביצים ביסודיות: הקצפה של הביצים עד שהן קלות ואווריריות היא המפתח ליצירת מרקם אוורירי של עוגת ספוג. תהליך זה יכול להימשך מספר דקות, אז היו סבלניים והשתמשו במיקסר חשמלי במידת האפשר.
מנפים את החומרים היבשים: ניפוי הקמח ואבקת האפייה יחד יעזור להכניס אוויר לתערובת, מה שיעזור גם ליצור עוגה קלילה יותר.

מקפלים את החומרים היבשים פנימה בעדינות: לאחר לערבב את הביצים והסוכר יחד, חשוב לקפל פנימה את החומרים היבשים בעדינות כדי למנוע התרוקנות מהבלילה. השתמשו במרית לקפל פנימה את הקמח, שימו לב לא לערבב יתר על המידה.

אופים בזהירות: עוגות ספוג יכולות להיות עדינות, ולכן חשוב לפקוח עליהן מקרוב בזמן האפייה. אל תפתחו את דלת התנור לעיתים קרובות מדי, מכיוון שהדבר עלול לגרום לשקיעת העוגה או להתמוטט. לאחר שהעוגה מוכנה, מוציאים אותה מהתנור ומניחים לה להתקרר בתבנית כמה דקות לפני שמוציאים אותה על רשת לצינון מלא.

על ידי ביצוע הטיפים האלה, תצא לכם עוגת ספוג רכה וטעימה.

בהצלחה. 

שתף:

תגובות והערות: (0)

יש להזין שם
יש להזין הערה